1. Marthe Arnesen

1. kandidat forhåndskumulert, Medlem i kommunestyret og 1. vara til formannskapet. Nestleder i Utvalg for Areal, Klima og Byggesak. Medlem av utvalg for teknikk og miljø. Jobber med sirkulærøkonomi i Oslo kommune.

Et funn for kloden!

Marthe er trønder, men forteller at barndommen var preget av mye besøk i Akershus og var så heldig å ha en bestefar som tok henne med på turer i skogen. Han fikk henne til å innse at naturen har egenverdi og å se hvor skjør den egentlig er.

Marthe har en master i industriell økologi fra NTNU, og jobber i dag med Bilfritt Byliv i Oslo. Med andre er både utdanning og jobb som skapt for rollen som miljøpolitiker.

Marthe har vært aktiv i miljøbevegelsen i flere år og meldte seg inn i Miljøpartiet De Grønne da hun kom tilbake fra utlandet i 2013. Da hadde flere internasjonale opphold fått henne til å innse at det fortsatt var mulig å bevare naturen og  gjøre en forskjell der du bor.

«Det er på lokalnivå folk lever sine liv, og det er der folk bryr seg om det som skjer. Jeg opptatt av å beholde det tradisjonelle norske landbruket, av vern og bærekraftig bruk av ressurser, men også å finne balansen som gjør at vi kan leve det gode liv uten å måtte ødelegge for neste generasjon,» sier Marthe.

Klodeklem