Hvem skal stille til valg for Nordre Follo MDG i 2023?

Bli med å stemme fram våre kandidater til neste års valg.

2. november 2022

Meld deg på nominasjonsmøte HER. (Møtet er åpent for medlemmer. Er du ikke det enda, så meld deg inn)

I tillegg til valg blir det konsert, festmåltid og inspirasjonsforedrag med Anders Baumberger. Se hele programmet på lenken over. Alle medlemmer i lokallaget er velkomne og arrangementet er gratis, festmåltid inkludert. Har du lyst til å ha med deg noen som ikke er medlem enda? Da kan dette være en fin anledning til å verve nye medlemmer. Bli medlem her.

Nominasjonskomiteens innstilling:

Vi stiller til valg for Nordre Follo MDG for neste kommunestyreperiode med en råsterk liste. Den endelige sammensetningen og rekkefølgen bestemmes av medlemmene.

Nominasjonskomiteen har vektlagt variasjon i kjønn, bakgrunn, bosted og alder. Vi er glade for å presenterer et resultat som favner alt dette, og vi tror at dette vil være et lag som vil gi store mengder grønt gjennomslag.

Her presenterer vi for første gang hele lista, og lenger ned kan du lese mer om de ti første kandidatene.

Det er nominasjonsmøtet som bestemmer hvordan den endelige lista skal se ut. Dersom du ønsker å fremme forslag om andre plasseringer eller nye kandidater kan du gjøre det. Gi i tilfelle beskjed på forhånd til (e-post). Gi også beskjed til den som står på plassen som utfordres.

På nominasjonsmøtet er alle medlemmer velkomne, også nye medlemmer. Ved selve valget er det i følge vedtektene kun de som har vært medlemmer minimum fire uker før valget avholdes som kan stemme.

Her er nominasjonskomiteens innstilling:

1. Marthe Arnesen, Ski, f. 1982 (stemmetillegg)
  2. Sturla Naas Johansen, Kolbotn, f. 1975 (stemmetillegg)
  3. Marina Birgitte Heyerdahl, Siggerud, f. 1964 (stemmetillegg)
  4. John Todd-Kvam, Ski, f. 1980 (stemmetillegg)
  5. Mariya Simon, Myrvoll, f. 1985 (stemmetillegg)
  6. Jens Petter Grini Pedersen, Ski, f. 1992 (stemmetillegg)
  7. Lene Elisabeth Eide, Kolbotn, f. 1996
  30. Maja S. K. Ratkje*, Svartskog, f. 1973
  31. Hans Martin Enger*, Sofiemyr, f. 1981

*) Medlem av nominasjonskomiteen

Komiteen innstiller på å gi stemmetillegg til (kumulere) de seks øverste plassene. På denne måten sikrer vi at de som blir valgt inn på våre øverste plasser er motivert og forberedt på å legge ned innsatsen som kreves i lokalpolitikken. Samtidig gir det velgerne anledning til å bestemme rekkefølgen blant de seks første, og de på plass 7 til 31, gjennom personstemmer/»slengere».

Litt mer om topp 10:

1. Marthe Arnesen, Ski, f. 1982

Marthe har bred erfaring, stor gjennomslagskraft, og hun har et brennende engasjement for lokalpolitikken. Marthe sitter i kommunestyret i dag, og var også gruppeleder for MDG i Ski i forrige kommunestyreperiode. Hun er nestleder av Utvalg for areal, klima og byggesak og medlem av Utvalg for klima, teknikk og miljø. Marthe har dobbeltmaster i industriell økologi og miljøspykolgi fra NTNU. I dag arbeider hun som rådgiver for sirkulær økonomi og samfunnsansvar i Oslo kommune. Marthe er også engasjert i alt fra grønnsaksdyrking og Miljøagentene til friluftsliv og Besøksvenn med hund for Røde Kors.

1. Sturla Naas Johansen, Kolbotn, f. 1975

Sturla har alltid hatt en interesse for dyr og et hjerte for naturen og miljøvern. Han har i studert psykologi, kulturhistorie og kjemi, og har jobbet innen rusfeltet i mer enn 20 år, de siste ti årene som leder av RUSinfo (tidligere RUStelefonen). Sturla har lang fartstid innen ulike organisasjoner, blant annet Human-Etisk Forbund, Samfunnsviterne og La Humla Suse. Han er dessuten mer enn gjennomsnittlig interessert i moderne kort- og brettspill, og er primus motor bak brettspillkveldene på Kolben bibliotek.

1. Marina Birgitte Heyerdahl, Siggerud, f. 1964

Marina jobber i Ruter som operativ leder av kundeinformasjon og har jobbet med kollektivtransport siden 2000, og dette var veien til hennes miljøengasjement. Hun er opptatt av gode, kollektive løsninger for mennesker og miljø, er kolonihageeier, andelseier i Bilkollektivet i 20 år, og kjøper mat direkte fra bonden. Marina har bred organisasjonserfaring og var lokallagsleder for Frogner MDG før hun flyttet til Siggerud. På Frogner var hun også medlem av av bydelsutvalget og utvalget for Miljø og byutvikling, og leder av driftsstyret ved Ruseløkka skole. Marina har en cand. mag. fra UiO.

1. John Todd-Kvam, Ski, f. 1980

John vokste opp i Belfast og flyttet til Norge i 2012. Han har tidligere jobbet i rådgivnings- og ledelsesroller tilknyttet fredsprosessen og justisreformer i Nord Irland. John har master og doktorgrad i kriminologi og internasjonal politikk, hvor han forsket på politikk og populisme, og hvordan mennesker kan komme seg ut av kriminalitet. Han jobber for tiden med forskningsprosjektene behandling og livskvalitet av eldre pasienter i legemiddelassistert rehabilitering (LAR), og om bruk og virkning av forvaring. John er medlem av utvalget for oppvekst, idrett og kultur. Han er opptatt av å finne grønne og rettferdige løsninger som gir folk bedre hverdagsliv, og mener at det er i lokalpolitikken man kan få til dette. På fritiden liker John friluftsliv, seiling og tredreiing.

1. Mariya Simon, Myrvoll, f. 1985

Mariya er norsk-ukrainer og har master i innovasjon og teknologistudier fra Blindern. Hun har jobbet i kommunalteknisk og byggebransjen i over 10 år, og jobber nå som prosjektleder for bærekraft og sirkulærøkonomi i Ahlsell Norge AS. Mariya har stort engasjement for grønn politikk som skaper gode og varige endringer i samfunnet. Hun er bevisst at gode handlinger skaper store ringvirkninger, og mener at alle som brenner for miljø og klima bør bidra med det de kan.

1. Jens Petter Grini Pedersen, Ski, f. 1992

Jens Petter bor på Finstad i Ski, og jobber som rådgiver i Nærings- og fiskeridepartementet. Jens Petter har vært aktiv i partiet siden 2012, blant annet som sentralstyremedlem i Grønn Ungdom, og generalsekretær i Grønne Studenter. Han er nå økonomiansvarlig og medlem av programkomiteen i MDG Nordre Follo, og medlem av MDG sin nasjonale kontrollkomité.

1. Lene Elisabeth Eide, Kolbotn, f. 1996

Lene er daglig leder og grunnlegger av CleanCup. Dette arbeidet lar henne kombinere å jobbe for de to sakene hun brenner for: bærekraftig utvikling og kvinnehelse. Hennes bakgrunn før dette er fra markedsføring, hvor hun har jobbet med foto, tekst og digital strategi. Hun elsker friluftsliv, er opptatt av naturvern og du finner henne ofte i en hengekøye med en god bok. Ved siden av jobb tar hun for tiden enkeltemner innenfor biologi ved NMBU.

1. Thomas Jahren, Ski, f. 1987

Thomas har lang erfaring fra lokal frivillighet og organisasjonsliv. Han er samfunnsviter av utdanning og jobber som seniorrådgiver i Likestillings- og diskrimineringsombudet. Han er spesielt opptatt av arbeidsliv, oppvekst og likestilling.

1. Mari Kvam, Ski, f. 1986

Mari har bodd i Nordre Follo siden 2016, og trives godt her. Tidligere har hun bodd i Bergen, Oslo og Lima (Peru). Hun er utdannet psykolog, og jobber for tiden som kommunepsykolog og som PhD-stipendiat. Fritiden bruker hun i skogen, på musikk, og på god mat.

1. Nahuel Tomas Polesel, Kråkstad, f. 1976

Nahuel kommer opprinnelig fra Argentina i Latin-Amerika, bor nå i Kråkstad og har tidligere bodd i Ski. Han er statsviter og interessert i et bredt spekter av kunnskapsområder innen offentlig administrasjon, demokratiutvikling og politiske prosesser. Nahuel er flerspråklig, han har tidligere jobbet med internasjonalt samarbeid og prosjektledelse. Han er engasjert i lokale saker og å synliggjøre behov og muligheter for små tettsteder i kommunen.

Nominasjonskomiteen består av Maja S. K. Ratkje, Kristian Kallevik og Hans Martin Enger